Friday, March 18, 2022

Strategiuppsats

Strategiuppsats



Richard Nordquist är professor emeritus i retorik och engelska vid Georgia Southern University och författare till flera läroböcker i grammatik och komposition på universitetsnivå. Lär dig mer om vår redaktionella process. Strategisk ledning: ett nytt tillvägagångssätt för att utveckla färdigheter, strategiuppsats, Kunskap och kreativitet. Falkhonor hade blivit farligt få. Inledning Strategiskt tänkande är en process av kritisk granskning av hur saker och ting är i nuläget och hur man skulle kunna göra det strategiuppsats göras effektivt eller unika metoder för att hantera framtida problem.





Uppsats om effektiv företagsledningsstrategi



Detta dokument ger en strategisk analys av Wal-Mart International. Wal-Mart international är en av strategiuppsats största detaljhandelskedjor i världen. Företaget har vuxit från klarhet till klarhet och stoltserar nu med globalt ledarskap inom detaljhandeln strategiuppsats. Strategisk ledning innebär långsiktig planering och att göra allt i en organisation med en långsiktig bild eller vision. Enligt definitionen av Mitzberg et al består strategisk planering i att fatta beslut på lång eller medellång sikt i syfte att ge en organisation en konkurrensfördel, strategiuppsats. Strategisk planering är inte möjlig utan strategisk analys. i det här pappret, Strategiuppsats Five Forces och PESTEL strategiuppsats är strategiuppsats för att förstå marknaden och den makromiljö inom vilken Wal-Mart verkar.


Från marknadsanalysen förankrad på femkraftsmodellen, strategiuppsats, det är tydligt att konkurrens är den största huvudvärken för Wal-Mart International. Bolaget verkar i en miljö präglad av hög konkurrens. På grund av hård konkurrens har det haft strategiuppsats dra sig tillbaka från vissa internationella marknader som Sydkorea och Tyskland. De strategier som används av en organisation kan baseras strategiuppsats modeller och planer eller om organisationens interna kapacitet. Trots modeller, menar den resursbaserade synen på strategi att organisatoriska resurser är den mest kritiska faktorn för att bestämma en konkurrensfördel Wernerfelt. Detta innebär att organisatoriska kompetenser och förmågor har stor betydelse när det gäller att definiera en konkurrensfördel.


En SWOT-analys gjord på Wal-Mart visar att den har många styrkor och därmed kompetenser. Företaget har en internationell närvaro, en stark arbetsstyrka och använder moderna IT-plattformar för att ligga före konkurrenterna. Intäktsmässigt är organisationen en av världens högsta inkomsttagare. Bara under det senaste året hade organisationen en SWOT-matris på Wal-Mart avslöjar att den har tillräckligt med styrkor och möjligheter som gör att den har en stark konkurrensposition. Möjligheterna erbjuder ytterligare en enorm potential för tillväxt.


Baserat på identifierade egenskaper hos organisationen och den affärsmiljö inom vilken den verkar, antar chefer givna strategier. Verktyg som BCG-matrisen, GE-matrisen eller den stora strategimatrisen är till hjälp när man identifierar vilken typ av strategier som ska användas för ett företag Ulwick. Den stora strategimatrisen användes för att identifiera vilken typ av strategier Wal-Mart kan använda sig av i framtiden. Strategiuppsats den stora strategimatrisen faller organisationen i kvadranten hög marknadstillväxt och stark konkurrensposition. Detta medför strategiuppsats organisationen kan anta både strategier för marknadskonsolidering och marknadstillväxtstrategier.


Marknadskonsolideringsstrategierna kommer att hjälpa den att behålla och behålla sin traditionella marknad medan tillväxtstrategierna kommer att göra det möjligt för den att ta sig in på lovande marknader; särskilt den internationella marknaden. Val av strategier är ett viktigt steg; Det bör dock finnas policyer och mekanismer som stöder antagna strategier. Överväger föreslagna strategier för Wal-Mart, strategiuppsats, detta strategiuppsats rekommenderar att ledningen säkerställer intern överensstämmelse i antagna strategier. Intern konsistens säkerställer att strategierna inte är i konflikt och därmed kan implementeras harmoniskt, strategiuppsats.


Organisatoriskt anpassade strategier är de som svarar på organisatoriska egenskaper. Miljöanpassade strategier är de som svarar mot affärsmiljöns egenskaper. Denna artikel utforskar fördelar och begränsningar för strategisk ledning. Att bedöma fördelarna med strategisk ledning, strategiuppsats, denna artikel diskuterar på djupet hur de olika aspekterna av strategisk ledning tillämpas. Wal-Mart International har vuxit stadigt för att få sin närvaro märkt över hela världen. Wal-Mart har upplevt en fenomenal tillväxt sedan starten på grund av sina strategiska förvaltningsmetoder. Huvudsyftet med att arbeta med en strategisk plan eller affärsplan är att identifiera sätt och medel genom vilka en organisation kan garantera goda resultat, en konkurrensfördel eller en konkurrensfördel på lång sikt Ulwick,p.


En strategisk process ska kunna hjälpa ett företag eller en organisation att förstå sin nuvarande situation, identifiera en önskvärd framtida status och sätt att säkerställa att den når sin önskade status eller slut Wernerfelt,p. Wal-Mart har redan en vision, mission och övergripande mål. Detta är avgörande eftersom den strategiska processen börjar med att identifiera eller utforma den önskade framtiden. En organisations framtid fångas i dess vision, strategiuppsats, uppdrag och strategiska mål. Processen att analysera en affärsmiljö kräver att man tittar på olika aspekter. Dessa verktyg hjälper till att analysera både den interna och externa miljön för att fastställa hur faktorer i endera miljön påverkar eller sannolikt kommer att påverka organisationen.


Från den interna miljön identifieras organisationens styrkor och svagheter för strategiuppsats att definiera hur man bäst omstrukturerar strategiuppsats organisation. Från faktorer strategiuppsats den externa miljön är de viktigaste framgångsfaktorerna för företaget tillräckligt kartlagda, strategiuppsats. Strategiuppsats För Porter är en organisations eller produkters prestanda beroende av fem distinkta krafter. Wal-Mart handlar inte med mycket differentierade produkter. Därför är hotet från nya aktörer mycket högt. Med tanke på ingångs- och utträdesbarriärerna i detaljhandeln finns dessutom hotet från nya aktörer.


Med tanke på att butikerna tillhandahåller en rad produkter, strategiuppsats, hotet om substitut är inte en stor fråga i strategiuppsats kedjeindustrin. Men i enskilda produkter tenderar vissa butiker att sälja exklusiva varumärken. Detta skapar en utmaning när det gäller kunder som går för ersättningsmärken i strategiuppsats butiker. Med tanke på leverantörsmakt inom detaljhandeln finns det många leverantörer vilket minimerar leverantörsmakten. Men det faktum att det finns många institutioner som också inriktar sig på produkterna ger leverantörer strategiuppsats kraft. Till exempel i livsmedelsbranschen finns det så många konkurrerande livsmedelsbutiker. Trots att leverantörerna också är många ger konkurrensen om leveranser mellan stormarknader och detaljhandelskedjor leverantörerna en viss relativ makt.


Köpare i detaljhandeln har enorm makt på grund av många återförsäljare och en mängd olika substitut. Följaktligen är det strategiuppsats aktiebolagen som Wal-Mart som måste arbeta med värdeökning och korrekta marknadsförslag för att locka kunder, strategiuppsats. Wal-mart har ett ganska brett utbud av konkurrens. De största konkurrenterna till Wal-Mart är ett brett utbud av varuhus, särskilt i USA, Kanada och Mexiko. Dessutom finns det ett stort antal stormarknadskedjor, särskilt i östra delarna av USA. Många mindre stormarknader på varje ort tillhandahåller även ersättningstjänster. Exempel på små butiker som ger enorm konkurrens till Wal-Mart inkluderar Dollar-butiker och livsmedelsbutiker, särskilt i USA.


På de utländska marknaderna möter Wal-Mart hård konkurrens från lokala företag. I Tyskland var konkurrensen så hård att Wal-Mart var tvungen att dra sig ur den tyska marknaden under Samma sak hände i Sydkorea, på grund av hård konkurrens, strategiuppsats, företaget var tvungen att dra sig ur genom att sälja sina butiker till ett lokalt företag. Vidare kan en PESTEL-analys hjälpa till att skissera andra faktorer som sannolikt påverkar Wal-Marts prestanda. I USA har Wal-Mart inte haft några problem på grund av politiska intressen. De strategiuppsats måste vara levande för politiska frågor i varje särskilt företag och anpassa sin verksamhet till värdlandets policy. Wal-Mart trivs med fria marknadssystem i de länder där de är verksamma. Dessutom, strategiuppsats, det faktum att det åtnjuter enorma stordriftsfördelar på grund av dess strategiuppsats verksamhet placerar den i en ekonomiskt fördelaktig position, strategiuppsats.


De strategiuppsats genom att använda lämpliga strategier, särskilt på den internationella marknaden, har kunnat anpassa sig till de social-kulturella realiteterna i sitt verksamhetsområde, strategiuppsats. Till exempel har företaget registrerat relativa framgångar strategiuppsats Kina på grund av att dess verksamhet anpassas till lokalbefolkningens preferenser. Detta är mycket viktigt eftersom sociala uppfattningar har stor betydelse för att bestämma organisationens framgång. Wal-Mart har bättre förutsättningar än alla andra detaljhandelsbutiker på de nya marknaderna som har tagit till sig IT i sina logistiska processer. marknader; följaktligen blev det en dominerande global aktör.


Wal-Mart är ett företag som lever till gröna strategier. För att tilltala kunder som är miljömedvetna strävar Wal-Mart efter att lagra gröna varor. Dessutom genom strategiuppsats inom effektiv teknik har Wal-Mart kunnat minska alla former av dålig miljöpåverkan den kan strategiuppsats till följd av dess verksamhet. Genom att ha rena och korrekt skräddarsydda verksamheter har Wal-Mart kunnat styra bort från alla juridiska frågor på senare tid. Organisationen har en professionell juridisk avdelning som analyserar och svarar på juridiska utmaningar. Syftet med en sådan avdelning är att säkerställa att företaget följer lagkraven inom verksamhetsområde.


Wal-mart är en av de ledande globala detaljhandelskedjorna. Det har en formidabel kapitalbas och ståtar med en väletablerad tradition som ger den ett försprång framför konkurrensen. Med sin breda kapitalbas är Wal-Mart också en av de största inkomsterna i världen, strategiuppsats. Forbes rankar det bland de 20 största och mest lönsamma organisationerna på planeten jorden, strategiuppsats. Under det senaste räkenskapsåret gjorde Wal-Mart netto. Trots registrerade vinster kan Wal-Mart bara fortsätta extraordinär tillväxt när den identifierar och hanterar styrkor, möjligheter, svagheter och hot kreativt Mintzberg et al,p. För att konsolidera sin marknadsandel samtidigt som den växer måste Wal-mart dra nytta av sina styrkor, utnyttja möjligheter på marknaden, åtgärda svagheter strategiuppsats eliminera eller minimera hot.


För att hjälpa till att ta fram Strategiuppsats styrkor, kompetenser och utmaningar är en SWOT-analys informativ. Som framgår av SWOT-analysen har Wal-Mart en hel del kompetenser. Det är en av de största butikskedjorna i världen. Det har till stor del diversifierats genom att gå in i områden som livsmedelsbutiker. Det strategiuppsats en internationell närvaro och ståtar med en enorm personalbas. Externt kommer sannolikt sociala och kulturella uppfattningar att forma och begränsa Wal-Marts expansion. Wal-Mart har väldigt många anställda, strategiuppsats. Eftersom det fortsätter på vägen mot extraordinär tillväxt betyder det att fler människor anställs för att arbeta i filialer och dotterbolag eller joint ventures, strategiuppsats.


Att hantera alla människor och det mångfacetterade konglomeratet kommer inte att vara lätt, strategiuppsats. I egentlig mening, om inte strategiuppsats är fragmenterad så att givna regioner eller linjer blir helt oberoende, strategiuppsats, att leda organisationen blir en mardröm, strategiuppsats. Därför kommer den extraordinära tillväxten av Wal-Mart sannolikt att hämmas av ledningskomplexiteter eller utmaningar.





olika typer av argumenterande uppsatser



Det fanns flera utmaningar som Grocery Station nu stod inför när det gäller att skala upp verksamheten. Den viktigaste skillnaden var människor. Hittills har ungdomar personligen screenats av Senior Frogman och handplockats för olika positioner. De sköttes av Senior Grodmannen personligen och testades tills de uppfyllde hans krävande standarder och först därefter utplacerades i butikerna. Det var en väl beprövad mekanism och fungerade mycket bra. Men att öppna butiker innebar att rekrytera och utbilda nära människor under ett år, utbilda dem och distribuera dem.


Som konsult som tagits in för att ge råd till Grocery Station om att rekrytera en så stor pool av talanger, utbilda dem och skapa engagerande strategier, görs följande rekommendationer: Rekrytera endast lagligt anställbara personer – även om det finns en frestelse att minska kostnaderna och rekrytera illegala invandrare – det skulle strida mot värdesystemet och bilden av Grocery Station. Attityd är den avgörande faktorn vid alla rekryteringar och alla personer som kommer in i organisationen måste vara mycket kundorienterade och empatiska för sina behov.


Hur välkvalificerade än med en bra attityd än så, om de saknade denna svit, även för en backend-position, får de inte rekryteras. The Grocery Station kommer att inrätta ett eget lärcentrum som ett separat center of excellence med en modellbutik på sitt campus för att utbilda nya rekryter i kundhantering, försäljningsteknik, positiv attityd, Grocery Stations sätt att arbeta och leva, vikten av att vara sig själv, kundorienterat ledarskap, servicenivåer bland andra mjukare aspekter av Grocery Stations sätt att göra affärer. Det skulle också utbilda människor i tekniska aspekter av företag som är relevanta för den specifika jobbpositionen vid rekrytering. Endast de som lyckas bli certifierade skulle gå ombord och andra skulle släppas. Möjliga anställda skulle endast fås genom rekryteringsannonser som skulle genomföras i etappvis i olika städer ungefär dagar före butiksöppningen enligt en projektplan.


Vad Senior Frogman startade — att hälsa varje anställd på hans födelsedag, skulle fortsätta nu, om än genom att ge ett personligt signerat gratulationskort på födelsedagen och skulle koordineras av HR-teamet. Dessutom skulle varje anställd få en presentkorg varje nyår. Detta skulle vara ett tillägg till alla andra ekonomiska och hälsofördelar. Kärnan i rekommendationerna är i huvudsak att upprätthålla kulturen och kundcentreringen i hög trohet i alla butiker. En kund som går in i vilken butik som helst får inte uppfatta någon skillnad i service och ens upplevelse! HR-fokus. Sociala mediestrategier vid rekrytering, anställning innebär juridiska risker för anställda.


Jon E. Lervik, R. September Implementering av bästa praxis för utveckling av mänskliga resurser: Replikering eller återskapande? Human Resource Development international, 8 3 , Ketsaraporn Suttapong, S. Bästa praxis för att bygga hög prestanda inom Human Resource Management. Global Business and Organizational Excellence, 39 - Looa, L. Human Resource Management Best Practices and Firm Performance: A Universalistic Perspective Approach. Serbian Journal of Management, 8 2 , Vi accepterar provpapper från studenter via inlämningsformuläret. Om den här uppsatsen tillhör dig och du inte längre vill att vi ska visa den kan du göra anspråk på den så tar vi bort den. Fyll bara i formuläret för begäran om borttagning med alla nödvändiga detaljer, såsom sidplats och viss verifiering av att du är en sann ägare. Observera att vi inte kan garantera att ogrundade anspråk kommer att uppfyllas.


Obs: det här exemplet tillhandahålls av en student som du, använd det endast som en vägledning. ID Prenumerera på WowEssays Premium och få tillgång till över 1 MILJON högkvalitativa nedladdningsbara prover. FÅ TILLGÅNG NU. E-post för lösenordsåterställning har skickats till e-post. HIRE WRITER PREMIUM DATABAS Logga in. ATHYR skribent PREMIUM DATABAS. Typ av papper. Uppsatsämnen. Pedagogiska verktyg. Vilka vi är Kontakta oss Våra författare Honor Code WowEssays Recensioner Blogg Våra tjänster. BESTÄLL PAPPER SÅ HÄR. Premiumprovdatabas Få tillgång till över 1 MILJON prover med WowEssays Premium! LÄS MER.


Rekrytera endast de personer med lägsta utbildningskvalifikationer som anges i jobbbeskrivningarna med de nödvändiga färdigheterna. Referenser HR Fokus. Citera denna sida Välj citera format: APA MLA Harvard Vancouver Chicago ASA IEEE AMA. Åtkomst 07 januari Rekryteringsstrategier Uppsatsexempel. Januari Åtkomst 7 januari, Hämtad 7 januari, com, jan Gratis uppsatsexempel - WowEssays. Publicerad 05 jan, Dela med vänner med:. Begäran om borttagning. BEGÄR BORTTAGNING. Färdiga uppsatser: Den här uppsatsen är skapad av en författare med ID Om du vill att din uppsats ska vara: Väl undersökt, faktagranskad och korrekt Original, färsk, baserad på aktuella data Välskriven och oklanderligt formaterad. Anställ denna författare. Beräkna pris och beställ en uppsats. Akademisk nivå High school College University PhD.


Deadline 3 timmar 6 timmar 12 timmar 24 timmar 2 dagar 3 dagar 7 dagar 14 dagar 20 dagar. Wal-Mart International har vuxit stadigt för att få sin närvaro märkt över hela världen. Wal-Mart har upplevt en fenomenal tillväxt sedan starten på grund av sina strategiska förvaltningsmetoder. Huvudsyftet med att arbeta med en strategisk plan eller affärsplan är att identifiera sätt och medel genom vilka en organisation kan garantera goda resultat, en konkurrensfördel eller en konkurrensfördel på lång sikt Ulwick, , p. En strategisk process ska kunna hjälpa ett företag eller en organisation att förstå sin nuvarande situation, identifiera en önskvärd framtida status och sätt att säkerställa att den når sin önskade status eller slut Wernerfelt, , p. Wal-Mart har redan en vision, mission och övergripande mål.


Detta är avgörande eftersom den strategiska processen börjar med att identifiera eller utforma den önskade framtiden. En organisations framtid fångas i dess vision, mission och strategiska mål. Processen att analysera en affärsmiljö kräver att man tittar på olika aspekter. Dessa verktyg hjälper till att analysera både den interna och externa miljön för att fastställa hur faktorer i endera miljön påverkar eller sannolikt kommer att påverka organisationen. Från den interna miljön identifieras organisationens styrkor och svagheter i syfte att definiera hur organisationen bäst kan omstruktureras. Från faktorer i den yttre miljön kartläggs de viktigaste framgångsfaktorerna för företaget på ett adekvat sätt.


Enligt Porter är en organisations eller produktprestanda beroende av fem distinkta krafter. Wal-Mart handlar inte med mycket differentierade produkter. Därför är hotet från nya aktörer mycket högt. Med tanke på ingångs- och utträdesbarriärerna i detaljhandeln finns dessutom hotet från nya aktörer. Med tanke på att butikerna tillhandahåller en mängd produkter är hotet om substitut inte ett stort problem i detaljhandelskedjebranschen. Men i enskilda produkter tenderar vissa butiker att sälja exklusiva varumärken.


Detta skapar en utmaning när det gäller att kunderna går efter ersättningsmärken i exklusiva butiker. Med tanke på leverantörsmakt inom detaljhandeln finns det många leverantörer vilket minimerar leverantörsmakten. Men det faktum att det finns många institutioner som också inriktar sig på produkterna ger leverantörerna relativ makt. Till exempel i livsmedelsbranschen finns det så många konkurrerande livsmedelsbutiker. Trots att leverantörerna också är många ger konkurrensen om leveranser mellan stormarknader och detaljhandelskedjor leverantörerna en viss relativ makt. Köpare i detaljhandeln har enorm makt på grund av många återförsäljare och en mängd olika substitut.


Följaktligen är det aktiebolag som Wal-Mart som måste arbeta med värdeökning och korrekta marknadsförslag för att locka kunder. Wal-mart har ett ganska brett utbud av konkurrens. De största konkurrenterna till Wal-Mart är ett brett utbud av varuhus, särskilt i USA, Kanada och Mexiko. Dessutom finns det ett stort antal stormarknadskedjor, särskilt i östra delarna av USA. Många mindre stormarknader på varje ort tillhandahåller även ersättningstjänster. Exempel på små butiker som ger enorm konkurrens till Wal-Mart inkluderar Dollar-butiker och livsmedelsbutiker, särskilt i USA. På de utländska marknaderna möter Wal-Mart hård konkurrens från lokala företag. I Tyskland var konkurrensen så hård att Wal-Mart var tvungen att dra sig ur den tyska marknaden under Samma sak hände i Sydkorea, på grund av hård konkurrens fick företaget dra sig ur genom att sälja sina butiker till ett lokalt företag.


Vidare kan en PESTEL-analys hjälpa till att skissera andra faktorer som sannolikt påverkar Wal-Marts prestanda. I USA har Wal-Mart inte haft några problem på grund av politiska intressen. Företaget måste vara levande för politiska frågor i varje särskilt företag och anpassa sin verksamhet till värdlandets policy. Wal-Mart trivs med fria marknadssystem i de länder där de är verksamma. Det faktum att företaget åtnjuter enorma stordriftsfördelar på grund av sin enorma verksamhet placerar det i en ekonomiskt fördelaktig position. Genom att använda lämpliga strategier, särskilt på den internationella marknaden, har företaget kunnat anpassa sig till de social-kulturella realiteterna inom sitt verksamhetsområde. Till exempel har företaget registrerat relativ framgång i Kina på grund av att dess verksamhet anpassas till lokalbefolkningens preferenser.


Detta är mycket viktigt eftersom sociala uppfattningar har stor betydelse för att bestämma organisationens framgång. Wal-Mart har bättre förutsättningar än alla andra detaljhandelsbutiker på de nya marknaderna efter att ha tagit till sig IT i sina logistiska processer. marknader; följaktligen blev det en dominerande global aktör. Wal-Mart är ett företag som lever till gröna strategier. För att tilltala kunder som är miljömedvetna strävar Wal-Mart efter att lagra gröna varor. Dessutom har Wal-Mart, genom att investera i effektiv teknik, kunnat minska alla former av dålig miljöpåverkan som den kan ha till följd av sin verksamhet.


Genom att ha rena och korrekt skräddarsydda verksamheter har Wal-Mart kunnat styra bort från alla juridiska frågor på senare tid. Organisationen har en professionell juridisk avdelning som analyserar och svarar på juridiska utmaningar. Syftet med en sådan avdelning är att säkerställa att företaget följer lagkraven inom verksamhetsområde. Wal-mart är en av de ledande globala detaljhandelskedjorna. Det har en formidabel kapitalbas och ståtar med en väletablerad tradition som ger den ett försprång framför konkurrensen. Med sin breda kapitalbas är Wal-Mart också en av de största inkomsterna i världen. Forbes rankar det bland de 20 största och mest lönsamma organisationerna på planeten jorden.


Under det senaste räkenskapsåret gjorde Wal-Mart netto. Trots registrerade vinster kan Wal-Mart bara fortsätta extraordinär tillväxt när den identifierar och hanterar styrkor, möjligheter, svagheter och hot kreativt Mintzberg et al, , p. För att konsolidera sin marknadsandel samtidigt som den växer måste Wal-mart dra nytta av sina styrkor, utnyttja möjligheter på marknaden, åtgärda svagheter och eliminera eller minimera hot. För att hjälpa till att ta fram Wal-Marts styrkor, kompetenser och utmaningar är en SWOT-analys informativ. Som framgår av SWOT-analysen har Wal-Mart en hel del kompetenser. Det är en av de största butikskedjorna i världen. Det har till stor del diversifierats genom att gå in i områden som livsmedelsbutiker. Det har en internationell närvaro och har en enorm personalbas.


Externt kommer sannolikt sociala och kulturella uppfattningar att forma och begränsa Wal-Marts expansion. Wal-Mart har väldigt många anställda. Eftersom det fortsätter på vägen mot extraordinär tillväxt betyder det att fler människor anställs för att arbeta i filialer och dotterbolag eller joint ventures. Att hantera alla människor och det mångfacetterade konglomeratet kommer inte att vara lätt. I verklig mening, om inte organisationen är fragmenterad så att givna regioner eller linjer blir helt oberoende, blir det en mardröm att hantera organisationen. Därför kommer den extraordinära tillväxten av Wal-Mart sannolikt att hämmas av ledningskomplexiteter eller utmaningar.


På den yttre fronten kommer det sannolikt att växa en sorts besvikelse över Wal-Mart och dess konglomeratstorlek. För många individer där ute, även om Wal-Mart växer baserat på ärlig och bästa affärspraxis, eftersom den fortsätter att plocka in miljarder i vinster; oundvikligen kommer frön av missnöje att gro bland människor från olika nationer. Wal-Marts tillväxt kommer att tolkas som orsaken till att små företag inte längre kan utvecklas eller växa. En andel av världens befolkning gillar inte att identifiera sig med Mega-saker Dess et al, , s. Därför kommer de att fortsätta att söka små specialvarumärken snarare än ett megamärke som lovar allt.


Sådana liknande känslor kommer sannolikt att göra konkurrensen livlig. Andra människor kommer bara att överge Wal-Mart på jakt efter skillnad eller något nytt. Produkterna kanske inte är nya men med tanke på att de köper från ett nytt varumärke är shoppingupplevelsen annorlunda. Det finns ett antal strategiska verktyg som kan användas för att bestämma den strategiska riktningen för ett företag. För att urskilja den strategiska riktningen för Wal-mart kommer den stora strategimatrisen väl till pass. Den stora strategimatrisen ovan ger ett antal möjliga strategiska val för en organisation. Den första kvadranten gäller en organisation som har en svag konkurrensposition och en hög marknadstillväxt. Ett sådant företag har möjligheter och därför måste insatserna inriktas på att penetrera marknaden.


Marknadspenetration kan uppnås när produkter utvecklas, marknader aktiveras och organisationen diversifierar sin produktportfölj. Den andra kvadranten betyder en organisation som inte är konkurrenskraftig och inte har några tillväxtutsikter. En sådan organisation ger inte mycket hopp och det är bara klokt att antingen diversifiera, söka strategiska allianser för att blåsa liv i företaget eller att likvidera företaget. Den tredje kvadranten betecknar ett idealiskt företag som är både starkt konkurrensmässigt och marknadstillväxt. Ett sådant företag utnyttjar de möjligheter som finns för tillväxt e.


integration samtidigt som man försöker konsolidera eller låsa in kunder genom koncentrisk diversifiering. Den sista kvadranten betyder en organisation som har en stark konkurrensposition men låg marknadstillväxt. En sådan organisation behöver använda antingen föryngringsstrategier eller strategier för marknadskonsolidering. Föryngring eller konsolidering är möjlig genom diversifiering, integration eller genom strategiska allianser. Som organisation har den en mycket stark konkurrensposition. Organisationen har en hög tillväxttakt och det finns tillräckligt med möjligheter för tillväxt på den internationella marknaden. Detta innebär att med rätt strategier kan organisationen konsolidera sin marknad samtidigt som den ökar.


Som organisation har den en hög marknadsomfattning och en hög lågkostnadskompetens. När det gäller Wal-Mart, genom att anta en multivariat strategi, t.ex. genom att kombinera produktdifferentiering, kostnadsledarskap och korrekt marknadssegmentering kan den behålla sin extraordinära tillväxt. De två stora strategierna bör översättas till affärsmål som ytterligare översätts till operativa mål och strategier. Produktdifferentiering och kostnadsledarskap som strategier är mer mångsidiga och bredare i sin omfattning. Wal-Mart är ett starkt varumärke som utvecklats under många år och stöds av över 42 års erfarenhet som en stor marknadsaktör Yoffie, , p. Det har en hög marknadsandel och på grund av den utökade verksamheten drar man stor nytta av stordriftsfördelar.


Ledningen kan, genom att åka på sin enorma marknadsandel och välbyggda varumärkesresonans, skapa fler intäktsströmmar under samma varumärke. Företaget gör redan detta genom att skapa storbutiker med en mängd olika produkter som erbjuds Yoffie, , s. Det finns möjligheter på den internationella marknaden. Men eftersom lågprisstrategin har drivit tillväxten i Amerika, måste företaget utforma marknadssegmenteringsstrategier för att ta del av möjligheter utomlands. En svaghet med Wal-Mart är dess butiksformat Yoffie, , sid. Det blir hård konkurrens, för medan det bygger superbutiker, är det konkurrens om specialiserade butiksformat.


Produktdifferentiering kommer väl till pass här så att när konkurrensen från specialiserade butiker ökar, behåller och ökar Wal-Mart sin marknadsandel. Wal-Mart måste uppskatta tillväxtpotentialen i små butiker som de som man hade från början; butikerna den ersätter med superbutiker. Även om att ha storbutiker har sina egna fördelar, bör en fusion av storbutiker och små specialiserade butiker garantera fortsatt extraordinär tillväxt Fishman. Därför måste varje strategi antas baserat på en tydlig strategisk riktning som företaget vill anta. Om den strategiska riktningen inte är tydlig finns det risk för att köra motstridiga strategier.


Till exempel tenderar marknadskonsolidering att stå i konflikt med marknadsexpansionsstrategier. Wal-mart som ett företag med en stark konkurrenskraftig bas och tillväxtutsikter måste göra marknadskonsolidering samtidigt som det penetrerar andra marknader och växer sin marknad internationellt. För att kunna göra detta måste strategiimplementeringen övervakas och utvärderas i syfte att säkerställa intern konsekvens i strategierna. Strategier måste delas in i specifika åtgärder som leder till strategiska mål. Det måste finnas ömsesidigt samband och konsekvens i de specifika åtgärder som följer av varje antagen strategi. Varje strategi bör på något sätt ha betydelse för andra strategier, dvs.


de bör ömsesidigt och inneboende vara komplementära mot samma mål. Strategiernas inneboende konsekvens översätts till den interna konsekvensen i de specifika åtgärder som ska utföras under genomförandet. Denna inre konsekvens och plausibilitet ger en sekvens eller ordning i vilken implementeringen ska göras. Även när implementeringen görs är det viktigt att övervakning och utvärdering sätts in. Den strategiska processen är inte komplett utan strategisk kontroll Dess et al, , sid. Strategisk kontroll består i att införa långsiktiga åtgärder som säkerställer att avvikelser identifieras och korrigeras.


Det sker alltid förändringar i miljön. Därför, så mycket som man kan ha en bra plan och strategier på plats, kräver miljöförändringarna noggrann övervakning. Det är bara genom en sådan process som strategier tillämpas effektivt. Det finns ungefär fem kontrollelement, dvs. det är aktiviteten eller objektet som ska kontrolleras, prestationsindikatorn, standarden mot vilken prestationen jämförs, den korrigerande åtgärd som ska vidtas vid avvikelser och den individ som ska vidta korrigerande åtgärden Morden, , p.


Alla dessa element måste identifieras under strategisk planering och korrekta anvisningar ges med avseende på var och en av dem Morden, , p. En organisationsstruktur är en kritisk komponent som bestämmer verksamheten och maktspridningen i en organisation.

No comments:

Post a Comment