Monday, March 7, 2022

Alexander Pope en uppsats om kritik sammanfattning och analys

Rekommenderad service. Likaså visar dikten en tveksamhet att fullt ut omfatta alla strikta regler som tros styra litteraturen. stilen är utmärkt: The Sense, de tar ödmjukt på innehållet. Skicka till e-postadress Ditt namn Din e-postadress Avbryt Inlägget skickades inte - kontrollera dina e-postadresser! http www smsu eduacademicscollegenowliterary20 kritik ppt LITTERÄRKRITIK.

Alexander Pope

Dåtidens filosofer förkastade medeltidens och renässansens idéer genom att etablera sina egna synpunkter. Det är så vår uppsats skrevs. Författaren syntetiserade nyckelidéerna och tankarna hos de största sinnena från 1700-talet. Han gjorde ett enormt arbete och fick mycket beröm och kritik också. Vad gör att detta verk är unikt och populärt i vår tid och förr? Tio avsnitt skrivna i heroisk kuplett förenas under fyra epistlar tillägnade Lord Bolingbroke. ondska, regeringarnas skyldigheter osv. I stort sett är detta en fragmentarisk filosofisk, politisk, etisk, men inte religiös dikt. Utan utväg följer vi detta schema.

Han hävdar att allt i detta universum är perfekt strukturerat och noggrant hierarkiskt harmoniserat. Den fungerar ständigt och oavbrutet och kommer att göra det för evigt i enlighet med naturlagar. En människa är någonstans under änglarna men ovanför djuren och växterna. Olika varelser har sin egen typ av kommunikation, som är obekant för mänskligheten. Vi kan bara försöka förstå sakers universella världsordning med hjälp av vårt eget språk och våra känslor, alexander pope en uppsats om kritik sammanfattning och analys. Men eftersom vi är ofullkomliga är vi ändå lämpliga för detta idealiska system. Avsnitt 3 beskriver en annan viktig fråga — att den lyckligaste är en person som är helt okunnig om sin framtid. Författaren säger att det är omöjligt för oss att läsa vår ödesbok, medan det å andra sidan är avgörande att ha drömmar och hopp för framtiden.

Avsnitt 4. Pope hävdar att den största synden för alla människor är stolthet som driver oss att sätta oss själva i stället för Skaparen, att jaga efter mer kunskap och perfektion. Avsnitt 5. Tillsammans med att vara stolta, tenderar vi att anse att allt skapades för vårt bruk och att vi är i centrum av allt. Sedan de äldsta tiderna var en man intresserad av sin plats i denna värld. Hans förståelse av världen förändrades, och den subjektiva världens gränser vidgades. Någon hjälper andra, är vänlig och alltid redo att hjälpa. Samtidigt kan andra bara skada, förstöra och döda. Gud skapade sjukdomar, översvämningar, vulkaner och giftiga insekter, men det är inte vår sak att veta vad för. Vi är förbjudna att skylla på honom för sådana saker. Avsnitt 6 berättar att människor alltid klagar mot himmelska försynen.

Men detta är ett uppnående av evigt liv givet av Gud, alexander pope en uppsats om kritik sammanfattning och analys, som specificerar en själs väg till himlen och dess bosättning i de himmelska domstolarna. Önskan att ha det som inte är designat för oss kan bara göra oss olyckliga och frustrerade. Tvivel är vår fiende, även om det är en oumbärlig del av vårt samvete. Avsnitt 7 handlar om den stora kedjan av vara. I hela världen finns hierarkin och underordningen överallt. Längst ner i kedjan finns jord och mineraler följt av olika växter och djur. Bland dem är de vilda på toppen. Sedan går undergruppen av husdjur är och efter dem - fåglar, fiskar och insekter.

En människa är över dem alla, men underlägsen änglar. Gud är överlägsen allt och alla som nämns ovan. Samma situation är i graderingen av flärd - instinkt - tanke - reflektion - förnuft. Avsnitt 8, alexander pope en uppsats om kritik sammanfattning och analys. Den stora kedjan alexander pope en uppsats om kritik sammanfattning och analys saker är perfekta, och varje organism är avgörande för dess existens. Om någon av kryddorna dör ut, leder det till ödesdigra konsekvenser för hela systemet. Om den etablerade ordningen för underordning ändras är förstörelsen oundviklig eftersom allt har sin lämpligaste plats. Vi är medvetet begränsade i vår förmåga. Vår stolthet låter oss tro att det är lätt att gå utanför dessa ramar och anpassa Supreme Order till oss.

Detta är dock omöjligt, eftersom en person inte existerar av sig själv, utan bara som en del av en större helhet, som är utanför räckhåll för någon levande varelse. Det leder till slutsatsen att vi inte kan gå emot Guds lag. Det bestämmer vårt väsen, och det är inte vi som sätter lagen. Det uppmuntrar att underkasta sig Gud. Vad är sann underkastelse? Det är inte lydnad mot ofrånkomlighet, inte fatalism och inte en anledning till lättja; det här handlar inte om fegisar som ödmjukt tillåter andra att håna dem. För att lyda är det inte nödvändigt att stänga av hjärnan och vägra rationellt tänkande.

Varför skulle Gud vara emot det sinne som han själv har lagt i oss? Underkastelse innebär inte undertryckande; istället för att förödmjuka personen, gör lydnad tvärtom honom eller henne äkta. Endast den Allsmäktige Skaparen vet vem vi måste vara eftersom han har avlat och skapat var och en av oss. För att göra en lång historia kort, visar Pope att trots att universum är ofullkomligt, obegripligt och delvis ont, är universum ett ojämförligt komplicerat alexander pope en uppsats om kritik sammanfattning och analys komplext system skapat av Gud. Pope definierar att vår uppgift är att acceptera vår medelposition av den stora kedjan av vara.

Anförda verk. Pope, Alexander och Tom Jones. En uppsats om människan. Princeton University Press, Pope, Alexander, et al. The Enduring Legacy: Alexander Pope Tercentenary Essays. Cambridge University Press, comStudy. com, studera. Etiketter: Uppsats om människan. Kategoriserad i: Bästa uppsatser. Kontrollera ditt pris Skaffa papper.

uppsats om interracial relationer

Pope strävar efter en sorts poesi som är igenkännlig och tillgänglig i sin helhet:. Pope framför och illustrerar en serie poetiska klichéer — användningen av öppna vokaler, enstaviga linjer och billiga ramsor:. Dessa misstag kontrasteras med mer positiva typer av imitativ effekt:. Återigen, detta fungerar både som poetisk instans och som kritiskt test, fungerande exempel för båda klasserna av författare. Efter en lång rad satiriska vinjetter av falska kritiker, som bara eftersöker den populära åsikten, eller ändrar sig hela tiden, eller smickrar aristokratiska versifierare, eller kritiserar poeter snarare än poesi, vänder Pope återigen uppmärksamheten till utbildade läsare, uppmuntrar eller övertalar dem mot ett starkt oberoende och generöst omdöme inom vad som beskrivs som en alltmer fylld kulturell kontext, hotad av förfall och kritisk krigföring — Om de första delarna av An Essay on Criticism skisserar ett positivt klassiskt förflutet och en orolig modern nutid, söker del III någon sorts lösning ställning där den ena ålderns dygder kan upprätthållas under den andras käbbel.

Därefter har Pope två saker att säga. Den andra är att insinuera ett svar. Dessa par inkluderar och kapslar in alla föreskrifter som rekommenderas i diktens brödtext. Pope citerar dock två tidigare versessäer av John Sheffield, hertig av Buckinghamshire, och Wentworth Dillon, Earl of Roscommon [13] innan han hyllar sin egen tidiga kritiska mentor, William Walsh, som hade dött i [9]. Det är en sorts ledning framifrån, eller undervisning genom exempel, som rekommenderas och praktiseras av dikten. Från en till synes sekundär, till och med negativ, ståndpunktsskrivning om kritik, som dikten ser som sekundär till poesi, slutar dikten med att grunda kritik mot poesi och härleda poesi från den ideala kritikern.

Det är en dikt riklig med bilder, jämförelser och liknelser. Mycket av bildspråket är militärt eller politiskt, vilket indikerar något av den sociala roll som lagstiftare i poesins universella imperium som kritikern förväntas anta; vi påminns också om imperiets förfall, och kulturernas potentiella förfall, det finns något av Dunciaden i dikten. och Joukovsky, N. Kategorier: Litteraturkritik , Litteraturlära , Poesi. Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar. Dela detta: Facebook WhatsApp Twitter E-postficka LinkedIn Reddit Tumblr Pinterest Telegram Mer Skriv ut Skype.

Så här: Gilla Laddar Lämna ett svar Avbryt svar Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar. Laddar kommentarer Skicka till e-postadress Ditt namn Din e-postadress Avbryt Inlägget skickades inte - kontrollera dina e-postadresser! Låsets våldtäkt Alexander Pope Pope. http www smsu eduacademicscollegenowliterary20 kritik ppt LITTERÄRKRITIK. Litteraturkritik Genrekritik Du analyserar och kritiserar. Gay och lesbisk litteratur Lesbisk kritik Lesbisk kritik. Litteraturkritik Litteraturkritik är studiediskussionen. Föreläsning 14 Historisk kritik Några definitioner Bibelkritik. Konstruktiv kritik Kritik kanske inte är behaglig men. KONSTKRITIK Beskriv Analys Tolka bedömning KONSTKRITIK. KÄLLKRITIK Källkritik studerar det specifika problemet. Att ge och ta emot kritik Ärlig kritik är svårt.

Frågor om etisk kritik Termen etisk kritik. Kulturkritik och genuskritik 22 mars Litteraturkritik Föreläsning två Klassisk litteraturkritik Aristoteles. Psykoanalytisk kritik Vad är psykoanalytisk kritik Form av. TEXTKRITIK LÄGRE KRITIK Problem med att översätta. Teorier om litteraturkritik Introduktion till litteraturkritik. Författare Criticism Reception Theory and AudienceCentered Criticism februari. Introduktion till litteraturkritik Litteraturkritik och teori. Textkritik J Brown Textkritik 1 Definition.